loading...
دبیرستان نمونه جوادالائمه (ع) متوسطه اول
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
اورانیوم 0 239 amirrezafatahi
آب سنگین 0 126 amirrezafatahi
هسته فیزیک علوم 0 98 amirrezafatahi
خواص زنجبیل 0 100 amirrezafatahi
علم وصنعت 0 103 amirrezafatahi
فیزیک کوانتومی 0 102 amirrezafatahi
NACL نمک خوراکی 0 134 amirrezafatahi
پروتئینها 0 106 amirrezafatahi
ویتامین 0 99 amirrezafatahi
لیید ها 0 94 amirrezafatahi
amirrezafatahi بازدید : 30 شنبه 23 فروردین 1393 نظرات (0)

ویکی‌پدیای فارسی کار خود را در آذر ۱۳۸۲ (دسامبر ۲۰۰۳) با نام «ویکی‌پدیا: دائرةالمعارف آزاد» آغاز کرد. روزبه پورنادر[۴][۵][۶][۷] و مسعود علینقیان از پیش‌گامان نسخهٔ فارسی بوده‌اند. در ۱۴ دی ۱۳۸۴ (۴ ژانویه ۲۰۰۶) به «ویکی‌پدیا: دانشنامهٔ آزاد» تغییر نام یافت.[۸] در ۱۳ فروردین ۱۳۸۸ (۲ آوریل ۲۰۰۹) صفحهٔ اصلی ویکی‌پدیای فارسی تغییر یافت و بخش نوشتارهای برگزیده و یادبودهای برگزیده به آن اضافه گشت.[۹]

 

این دانشنامهٔ فارسی از آذر ۱۳۸۲ (دسامبر ۲۰۰۳) فعالیت خود را آغاز کرد و در عرض یک‌سال به هزار مقاله رسید و پس از ۱۴ ماه دیگر در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ (۱۸ فوریه ۲۰۰۶) با داشتن ۳۸اُمین رتبه در میان ویکی‌پدیاها، از مرز ده‌هزار مقاله گذشت. همچنین این دانشنامه در تاریخ ۹ آبان ۱۳۸۷ (۳۱ اکتبر ۲۰۰۸) با داشتن ۳۶اُمین جایگاه در میان ویکی‌پدیاها از مرز ۵۰٬۰۰۰ نوشتار گذشت.[۱۰]

 

در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۸۹ (۲۵ اوت ۲۰۱۰) این دانشنامه با داشتن ۳۲اُم رتبه در میان دانشنامه‌های ویکی‌پدیا به زبان‌های گوناگون به ۱۰۰٬۰۰۰ نوشتار رسید.

 

ویکی‌پدیای فارسی در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۹ (۱۸ دسامبر ۲۰۱۰) با ۱۱۲٫۱۶۸ مقاله و با گذر از ویکی‌پدیای عبری، ۳۱اُمین زبان پروژه ویکی‌پدیا از نظر تعداد نوشتارها شد. در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز در ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ از زبان ولاپوک پیشی گرفت و در پلهٔ سی‌اُم نشست. در فروردین ۹۰ زبان فارسی از اسلواکیایی نیز جلو زد و در جایگاه بیست‌ونهم قرار گرفت. در ۱ خرداد ۱۳۹۰ (۲۲ مه ۲۰۱۱) ویکی‌پدیای فارسی با داشتن رده بیست‌وچهارم دانشنامه‌های ویکی‌پدیا از مرز ۱۵۰٬۰۰۰ نوشتار گذشت.

 

در ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ (۱۶ مارس ۲۰۱۲) این دانشنامه از ویکی‌پدیای رومانیایی پیشی گرفت و در جای بیست‌وسوم قرار گرفت و در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ (۲۱ آوریل ۲۰۱۲) نیز با بیش از ۱۸۴٬۷۰۰ مقاله از ویکی‌پدیای ترکی استانبولی پیشی گرفت و در رده بیست‌ودوم ویکی‌پدیاها و رده نخست نسخه‌های مربوط به زبان‌های خاورمیانه قرار گرفت و ۱۶ روز پس از آن، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ (۷ مهٔ ۲۰۱۲)، با پیشی گرفتن از ویکی‌پدیای اندونزیایی و با داشتن بیش از ۱۸۸٬۷۰۰ مقاله، ردهٔ بیست‌ویکم ویکی‌پدیاها را از آن خود کرد. ویکی‌پدیای فارسی در تاریخ ۱۹ تیر ۱۳۹۱ (۹ ژوئیهٔ ۲۰۱۲) از مرز ۲۰۰،۰۰۰ مقاله گذشت.

 

ویکی‌پدیای فارسی در ۲۲ تیر ۱۳۹۱ (۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۱۲) با پیشی گرفتن از ویکی‌پدیای کره‌ای و با داشتن بیش از ۲۰۷،۰۰۰ مقاله، در ردهٔ بیستم و در ۱۶ مهر ۱۳۹۱ (۷ اکتبر ۲۰۱۲) با داشتن بیش از ۲۲۶،۰۰۰ مقاله و با پیشی گرفت از ویکی‌پدیای مجاری ردهٔ نوزدهم ویکی‌پدیاها را از نظر تعداد مقاله از آن خود کرد.

 

این دانشنامه در ۲۴ دی ۱۳۹۱ (۱۳ ژانویه ۲۰۱۳) از مرز ۲۵۰ هزار نوشتار گذشت و در یک روز پس از آن، با داشتن بیش از ۲۵۴،۰۰۰ مقاله با پیشی گرفتن از ویکی‌پدیای چکی ردهٔ هجدهم ویکی‌پدیاها را از آن خود کرد.

 

ویکی‌پدیای فارسی در ۱ اسفند ۱۳۹۱ (۱۹ فوریه ۲۰۱۳) با داشتن رتبه هجدهم به مرز ۳۰۰٬۰۰۰ نوشتار رسید، در ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ (۱۹ مارس ۲۰۱۳) با بازماندن از ویکی‌پدیای سینوگبانونی و در کمتر از ۴ روز بعد با بازماندن از ویکی‌پدیای وینارایی، اکنون پس از ویکی‌پدیای نروژی (بوکمال) در ردهٔ نوزدهم ویکی‌پدیاها قرار دارد.

 

نمودارهای پیشرفت[ویرایش]

 

 

نمایش پیشرفت شمار نوشتارهای ویکی‌پدیای فارسی از آغاز (آذر ۱۳۸۲) تا پایان مرداد ۱۳۸۸[۱۱]

 

 

نمایش آهنگ پیشرفت شمار نوشتارهای ویکی‌پدیای فارسی از اسفند ۱۳۸۳ تا پایان مرداد ۱۳۸۸[۱۲]

 

 

نمودار شمار نوشتارهای جدید در روز در ویکی‌پدیای فارسی از بهمن ۱۳۸۲ تا پایان خرداد ۱۳۸۸

تصاویر سمت چپ نمودارهای پیشرفت نوشتارهای ویکی‌پدیای فارسی از ابتدا تا حدود نیمهٔ سال ۲۰۰۹ هستند. به طور خلاصه از این نمودارها چنین می‌توان برداشت نمود که:

 

با توجه به نمودار آبی‌رنگ، شمار نوشتارهای ویکی‌پدیای فارسی به طور نمایی در حال پیشروی است.

با توجه به نمودار سبزرنگ، شمار نوشتارهایی که روزانه به ویکی‌پدیای فارسی افزوده می‌گردد، از آغاز تا کنون، رشد نسبتاً کمی داشته‌است.

با توجه به نمودار قرمزرنگ، در حالی که شمار نوشتارهای ویکی‌پدیای فارسی رو به رشد است ولی رشد روزانهٔ شمار نوشتارهای ویکی‌پدیای فارسی به کندی افزایش می‌یابد. این برداشت از مقایسهٔ نمودارهای آبی و سبزرنگ به دست می‌آید. در واقع ادامهٔ این روند در آینده موجب می‌شود که رشد نمایی شمار نوشتارهای ویکی‌پدیای فارسی (نمودار آبی‌رنگ) به یک رشد خطی تبدیل گردد، همچنان که اگر به ماه‌های اخیر نمودار آبی رنگ نگاه کنید، متوجّه کاهش شیب آن خواهید 

 

 

 

 

 


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 147
  • کل نظرات : 138
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 180
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 69
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 134
  • بازدید ماه : 233
  • بازدید سال : 610
  • بازدید کلی : 65,179
  • خرید شارژ
    دانستنی ها

    مترجم